Kaapstad - Tortola.

15 April vlieg ik met South African Airways naar Zuid Afrika onderstaande cat over te varen van Kaapstad naar Tortola. De delivery is in opdracht van The Moorings en wordt uitgevoerd door Reliance Yacht management. Het is een 47ft Roberts and Cain ontwerp dat in de Karieb gecharterd gaat worden. De reis gaat via Brazilie en zal in totaal ongeveer 6000Nm lang zijn.

De linkse catamaran is mijn thuis voor de komende 7 weken.

De crew:

Kal is schipper en ervaren rot aan boord. Hij heeft zo'n slordige 180000Nm gevaren en heeft de laatse 3,5jaar deliveries gedaan. Iedere dag om 13.00uur verdwijnt hij richting de kombuis en begint alvast met het diner om net tegen zonsondergang een lekkere pot op tafel te zetten.

Babara.
Na gezeild te hebben in Nederland en Spitzbergen verruilt Barbara de kou voor meer tropische oorden. Zeilster pur sang: is altijd zeilen aan het hijsen of strijken of denkt daaraan. Bar is ook vaak te vinden in de kombuis om een brood of browny te bakken.

Mirjam besluit een paar dagen voor vertrek uit Nederland mee te gaan. Hoezo flexibel? Ze heeft toch nog genoeg tijd om twee mega-grote tassen te pakken. Ze vestigt het eerste snelheidsrecord: onderuitzittend met sigaretje zet ze 13.9knopen op de teller!

Naast zeiler is Sjors visser, zwemmer en weerman. Tuurt vaak over de horizon om het weer te voorspellen en vis te bewonderen. Hij spot vaak als eerste walvissen, dolfijnen en vliegende vissen.

Kaapstad

Dit is de tafelberg in Kaapstad. De top zit meestal in de wolken: de tafel is gedekt.

Je kunt met een kabellift naar boven. Bovenop de tafelberg zijn wandelroutes uitgestippeld met prachtige uitzichten.

Wandeling op de berg met Dave en Katty. Dave en Katty varen op de andere boot die ook van Kaapstad naar Tortola gaat.

Bij aankomst in Kaapstad blijkt onze boot nog mastloos te zijn. We wachten twee weken en 28april om vijf uur s'morgens geeft Sparcraft ons een mast. Hij meet 17meter en in amper 1,5uur is het zaakje geklaard. Dezelfde dag gaan we voor een test vaart en 's-middags vertrekken we voor onze delivery.

Voordat we vertrekken eerst even tanken. Bij het fuelpontoon jagen we eerst de zeehonden weg voordat we afmeren. Naast de 600ltr in de dieseltanks hebben we 30kannen van 25liter extra. 1350liter moet toch voldoende zijn!

En weg zijn we.

Dit is onze visuitrusting. 12cm rvs haken aan rvs onderlijn, 100 meter vislijn van 105kg en drie verschillende lures: roze, geel en paars. Op de paarse hebben we het meeste beet gehad.

Het duurt tot voorbij St Helena voordat we beet krijgen. Dan vangen we in korte tijd een barracuda, dorade en een wahoo (foto) gevangen. De dorade en de barracuda zijn iets kleiner dan deze wahoo en die gooien we terug.

In de zuid atlantische oceaan net voor de evenaar wordt het aardig heet. De boot stilleggen en zwemmen is een aangename opfrisser.

Kal en ik liggen als eerste in het water. Nadat wij de haaien en octopussen weggejaagd hebben, wagen Barbara en Mirjam ook een klein duikje......

Tijdens rustig weer kunnen we onszelf zien in de spiegeling van de zee. Blauw, blauw, blauw..... Over het algemeen hebben we weinig wind op deze etappe. Dat betekent veel spinakeren en motoren.

Brazilie

Na 24.5 dagen varen en 3750Nm op het log lopen we Fortaleze aan. Hier wonen 2,5miljoen mensen en fortaleza is de snelst groeiende toeristenstad van Brazilie. Niks geen tropischeiland, meer Wolkenkrabbers en snelwegen.

No comment

Ongeveer 30minuten landinwaarts ziet het er beter uit. Hier rijden we over een ondverhard pad een berg op totdat we niet meer verder kunnen. en komen bij dit prachtige meertje.

We liggen bij Marina Park Hotel. Dit is een hotel met een klein steigertje en marina faciliteiten. We kunnen te voet naar het centrum voor boodschappen en een drankje. De links boot is de onze. Wij arriveren als eerste, de anderen arriveren 5 dagen later. Wij besluiten om nog een dag langer te blijven zodat er nog serieus gestapt kan worden.

28 mei vertrekken we uit Brazilie. Direct hebben we perfecte wind en stroom. We vliegen met halve wind met 12knopen over de oceaan. De gemiddelde dagafstand tijdens deze etappe is meer dan 200Nm! De maximale snelheid is 18.5knopen (Barbara). Dat was net voor tortola met motor en een rollend zeetje van achter.

Rustige zonsondergang.

Dan valt de fokkeval-harp op het dek! De fok zakt een stukje naar beneden aan de stag en is daardoor onbruikbaar geworden. Een paar dagen later hebben we rustig water en wordt ik de mast ingehesen om een nieuw harpje te monteren en te borgen.

We komen nu dichtbij de evenaar.'S-nachts tijdens mijn wacht om 4.22 passeren we de evenaar op 42graden en 36minuten westerlengte. Neptunus komt aan boord en we drinken een glaasje.

Na de evenaar is het koersen naar de Caribische zee. We varen tussen de eilandjes door, respectievelijk zien we: grenada, Nevis, St kitts, Saba, St. Maarten en meer. Dit is Saba.

De laatste zonsondergang voordat we de British Virgin Islands en Tortola aanlopen.

Dit zijn de BVI's. We varen om 19.30 Tortola binnen en arriveren in het donker. We laten de champagne goed smaken en blijven 1 week op Tortola. We maken de boot in orde maken en leveren haar op aan The Moorings. Daarnaast hebben we genoeg vrije tijd om het eiland te verkennen. Barabara en Mirjam gaan daarna logeren bij een kennis en Kal gaat naar Engeland om zich voor te bereiden op de volgende delivery vanaf Kaapstad. Ik vlieg via st. maarten naar Curacao voor familie bezoek.

Een overzicht van de gevaren afstanden en snelheden: